Progetti di ricerca internazionali


Project acronym: IN-MOB

Project title: Innovative Products For Sustainable Micromobility

Programme: ERDF Interregional Innovation Investments Instrument (I3)

Funding Agency: EUROPEAN INNOVATION COUNCIL AND SMES EXECUTIVE AGENCY (EISMEA)

Call: I3-2021-INV2a

Topic: I3-2021-INV2a-GREEN

Abstract: IN-MOB deals with the development of innovative electric micro-vehicles (bikes, scooters and cargo-bikes) to be tested in different contexts in order to propose innovative solutions towards sustainable and integrated mobility. The project will develop: micro-vehicles with a very low environmental impact (with recycled/recyclable materials) suitable for integration with public transport; an innovative power supply system with latest-generation supercapacitors, capable of providing energy for medium range and high peak power; an innovative, lightweight and efficient electric motor integrated into the wheel; hub for the rapid charging of innovative batteries, based on photovoltaic energy and equipped for battery sharing. The innovations will be tested in Madeira (PT) with a shared e-scooter service for tourists, considering regulatory barriers, and in Palermo (IT), with e-bikes and cargo-bikes used to test the potential integration with public transport and advantages for urban logistics.

Partners: University of Catania (IT – Project Coordinator), University of Florence (IT), F&N Compositi (IT), Project Vending (IT), GEM Motors (SI), UNEED.IT (IT), PASEUCONSULTING (BE), University of Palermo (IT), Fondazione Marida Correnti (IT), Esco srl (IT), Camara Municipal do Funchal  (PT), Secretaria Regional de Equipamentos e Infraestructuras de Madeira (PT)

Download Resources:

https://drive.google.com/drive/u/3/folders/1tS3Gmht47ccqe4vb2QX091XFlYXv...

(COMMUNICATION & DISSEMINATION MATERIALS)

https://drive.google.com/drive/u/3/folders/1iXpnSoSDsnyl74pZ0cEUCV-cuuzb...

(DELIVERABLES)

https://drive.google.com/drive/u/3/folders/1l711yGKky8beo3W2JC8lXIt9m3Sb...

(SCIENTIFIC PUBLICATIONS)

Social media:

LINKEDIN (https://www.linkedin.com/posts/in-mob_eismea-i3instrument-micromobility-...)

TWITTER (https://twitter.com/INMOB_project/status/1714293953137377661)

 


Programma

Interreg V-A Italia Malta

 

Assi Prioritari

I,II,III – Call n. 3/2022

 

Codice Progetto:

C3-3.2-8

 

CUP:

E63C23000420005

 

Acronimo del progetto - Project acronym:

 

REMACO

 

Titolo del progetto – Project title

Sistema di monitoraggio multidisciplinare per una gestione resiliente delle aree costiere - Multi-disciplinary monitoring system for a resilient management of coastal areas

 

Nome dell’organismo Capofila

Name of the lead partner organisation

Università degli Studi di Messina

University of Messina

 

Asse prioritario del Programma

Programme priority Axis

ASSE 3 - Tutelare l'ambiente e promuovere l’uso efficiente delle risorse

 

Priorità d’Investimento del Programma Programme Investment Priority

Priorità d’investimento 5b
Promuovere investimenti destinati a far fronte a rischi specifici, garantendo la resilienza alle catastrofi e sviluppando sistemi di gestione delle catastrofi

 

Obiettivo specifico della Priorità d’Investimento

Specific objective pertaining to the investment priority

Obiettivo specifico 3.2

Promuovere azioni di sistema e tecnologiche per mitigare gli effetti del cambiamento climatico e dei rischi naturali ed antropici

 

Partenariato del progetto - Project partners

Capofila – Lead Partner: Università degli Studi di Messina - UNIME

Partner 2: Università degli Studi di Catania - UNICT

Partner 3: University of Malta – UM

Partner 4: Università degli Studi di Enna “Kore”

Partner 5: Ministry of Gozo

 

Descrizione del progetto – Project Description:

Il progetto NEWS prevedeva lo sviluppo di modelli per la valutazione delle inondazioni e delle erosioni costiere a scala di mareggiata e allo sviluppo di reti di monitoraggio del moto ondoso (puntuale e areale). Il progetto BESS riguardava la creazione di una best pratice basata su un modello di monitoraggio geomorfologico, sedimentologico e ortofotografico delle 130 Pocket Beaches di Sicilia e Malta e la realizzazione di un sistema di videomonitoraggio di alcune PB iconiche, con l’installazione di anemometri e 55 videocamere.

In definitiva, entrambi i progetti si sono focalizzati sul monitoraggio di litorali sia sabbiosi sia rocciosi per ottenere informazioni utili sia per eventuali allerte sia per ricavare dati per modelli di gestione. 

Nell’ambito della presente proposta progettuale si vogliono capitalizzare questi risultati, sia in senso territoriale esteso ai due progetti sia in senso areale passando dalla scala della PB a quella dell’Unità Fisiografica.

Gli output che rappresenteranno questa finalizzazione sono essenzialmente tre: 1) una rete che mette assieme quelle di NEWS e BESS, razionalizzandone il numero delle videocamere e creando un sistema di conservazione dati sufficientemente grande e ridondante (a) ottimizzazione rapporto videocamere – pannelli solari, b) acquisizione sistemi di stoccaggio immagini e c) ridondanza basata su stoccaggio sia su INGV sia su UNIME), 2) sviluppo di un algoritmo di ortorettifica delle immagini che consentano di ottenere informazioni quantitative in modo che possano fornire indicazioni utili su un intero territorio regionale offrendo spunto di aggancio anche per altre amministrazioni pubbliche e singoli progetti e 3) realizzazione di un sistema di monitoraggio del sistema costiero (spiagge, coste alte – falesie – biocenosi) che vada dalla scala della PB a quella dell’unità fisiografica.

Lo sviluppo di tali metodologie è di particolare interesse per tutte le comunità costiere e rientra a pieno titolo negli obiettivi della WESTMED Initiative. Infatti gli output, consentiranno di validare i modelli già sviluppati, fornendo ulteriori in termini di sicurezza marittima, per favorire un migliore sviluppo delle comunità costiere alla luce degli effetti dei CAMBIAMENTI CLIMATICI.

L’utilizzo comune dei dati acquisiti e di quelli che potranno essere rilevati nell’ambito della presente proposta di capitalizzazione consente di porre le basi per una replicabilità delle procedure a scala vasta nell’ambito delle attività di stakeholder, quali ad esempio l’Autorità di Bacino del Distretto Idrografico della Sicilia e il Ministero per Gozo e quello per le Infrastrutture a Malta e nella futura progettualità del programma Interreg 21-27.

 


URGENT - Urban Resilience and Adaptation for India and Mongolia: curricula, capacity, ICT and stakeholder collaboration to support green & blue infrastructure and nature-based solutions

 

 

 

 

 

 

Responsabile DICAr: Daniele La Rosa

Bando/Ente finanziatore: European Commission - ERASMUS+ - Capacity Building in the Field of Higher Education (KA2)

Partners: UNIVERSITAET BREMEN (Germany), UNIVERSITA’ DEGLI STUDI DI CATANIA, Estonian University of Life Sciences (Estonia),  Martin-Luther-University Halle-Wittenberg (Germany), National University of Mongolia (Mongolia), Khovd University (Mongolia), Mongolian University of Life Science (Mongolia), Urban Planning and Design Institute of Ulaanbaatar (Mongolia), National Garden Park of Ulaanbaatar (Mongolia), Jawaharlal Nehru University (India), Nirma University  (India), Pondicherry University (India),  Sher-e-Kashmir University of Agricultural Sciences & Technology of Kashmir (India), National Institute of Urban Affairs (India), Gujarat International Finance Tec-City (India).

Abstract: URGENT is Capacity Building project aims to promote green & blue infrastructure and nature-based solutions for resilient, climate-friendly and liveable cities in India & Mongolia (partner countries – PCs) through ICT-enhanced tertiary education linked to labour markets & wider stakeholder circles.
The project updates and revises BSc, MSc & PhD programs in Partner Countries Higher Education Institutions to make them end-user-oriented & policy-relevant, develop new modules addressing green & blue infrastructure and nature-based solutions-related hotspots, that can be used interchangeably in tertiary & Life Long Learning  education.
All the project is based on a shared URGENT Collaborative Learning Platform & online training services for the qualitative improvement of the education process & academic workflow support among universities & stakeholders across the Partner Countries & EU Partners.

 

Website:
http://www.urgent-project.net/en/php/index.php
Facebook:
https://www.facebook.com/groups/urbangreenblue

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
Data inizio: 15/01/2021 Data fine: 14/01/2024
 

 

MARE - Marine Coastal and Delta Sustainability for Southeast Asia 


 

 

 

Responsabile DICAr: Daniele La Rosa

Bando/Ente finanziatore: ERASMUS+ - Capacity Building in the Field of Higher Education

Partners: University of Bremen (Germany); University of Catania (Italy); Estonian University of Life Sciences (Estonia), National Research Council (Italy); Ho Chi Minh City University of Natural Resources&Environm (Vietnam); Vietnam Maritime University (Vietnam); Can Tho University (Vietnam); Centre for Marinelife Conservation and Community Development (Vietnam); Institute of Oceanography (Vietnam); Universiti Kuala Lumpur (Malaysia); Universiti Teknologi Malaysia (Malaysia); Universiti Teknologi PETRONAS (Malaysia);
Universiti Malaysia Terengganu (Malaysia)

Abstract: MARE in general aims to promote sustainable governance & management of coastal, delta & marine (CDM) socio-ecological systems in MY & VN and adjacent waters through ICT-enhanced tertiary education linked to labour markets & wider stakeholder circles. This aim will be achieved through the following objectives:
1. To revise and upgrade selected CDM-relevant BSc, MSc & PhD CDM programs in PIs to make them end-user-oriented & policy-relevant, and develop 6 modules addressing CDM-related hotspots, that can be used interchangeably in tertiary & LLL education.
2. To develop shared MARE open education environment platform & online training services of the new generation for qualitative improvement of the education process & academic workflow support among universities & stakeholders across the PCs & EU
3. To create sustainable feedback mechanisms to end-users, ensuring adaptive & practice-relevant teaching contents, knowledge co-production opportunities and stakeholder support to post-project course development & teaching.
4. To develop capacity for academic mobility, shared experimental facilities and joint research by PIs & beyond.
MARE brings to the PC universities novel tools & methods used by international research communities, and creates the contents reflecting on CDM issues from a variety of contexts. In addition to quality curriculum contents; it also creates innovative ICT-based management system for teaching, learning & research training, and builds institutional mechanisms to engage stakeholders with research & education to improve the relevance of educational provision to the society

 

Website: 

https://mare-project.net/

Facebook: 

https://www.facebook.com/groups/mare2020

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
Data inizio: 15/01/2020 Data fine: 14/01/2023

 

MIAREM  
Responsabile DICAr: Loredana Contrafatto  
Bando/Ente finanziatore:  Appel à projets stratégiques 2014-2010

Bando per progetti strategici 2014-2010, Avviso n. 02/2019, Obiettivo Tematico 3

Programma di finanziamento: Programma ENI di Cooperazione Transfrontaliera Italia-Tunisia 2014-2020, Programme IEV de Cooperation Transfrontaliere Italie Tunisie 2014-2020

Università/Aziende partner: Institut Supérieur de Biotechnologie de Sidi Thabet, Tunisie Faculté des Sciences de Tunis, Tunisie, Ecole Supérieure des Ingénieurs de Medjez El Bab, Tunisie Mediterraneo Consulting, Italia FLAG Golfi di Castellammare e Carini.

Abstract:  Sicily and Tunisia overlook and share part of the Mediterranean Sea, from which they acquire very important resources for the socio-economic development of the respective territories: quality of the marine environment, fishing, tourism, equilibrium of coastal dynamics. Actions to protect and restore important marine habitats are strategic for maintaining and developing the prosperity of the territories. The objective of the project is the creation and transfer of technological know-how aimed at the recovery and environmental protection of degraded parts of the seabed, through the restoration of Posidonia Oceanica meadows. The regression of the Posidonia Oceanica meadows causes evident imbalances in the dynamics coastal, with a gradual decline in fish stocks of valuable species for small-scale fishing. The project activities aim to transfer a recovery model, already applied along the Italian coasts, to ensure the reversal of the impoverishment processes that currently strongly affect the coasts Tunisian. The innovative elements reside in the use of patented biopolymeric materials used in replanting, as well as the design and installation of protective structures of the replanting site, made with sustainable and eco-compatible materials with the marine environment, which also perform the function of encourage fish restocking. The intervention contributes to the fight against climate change through The beneficiaries of the interventions will be the local communities of the interested territories.

 

Sicilia e Tunisia si affacciano e condividono parte del Mar Mediterraneo, dal quale acquisiscono risorse importantissime per lo sviluppo socio-economico dei rispettivi territori: qualità dell’ ambiente marino, pesca, turismo, equilibrio delle dinamiche costiere. La azioni di protezione e il ripristino di importanti habitat marini sono strategiche per il mantenimento e lo sviluppo della prosperità dei territori.Obiettivo del progetto è la realizzazione ed il trasferimento di know-how tecnologico finalizzato al recupero e alla tutela ambientale di parti degradate dei fondali marini, attraverso attività di ripristino di  praterie di Posidonia Oceanica.La regressione delle praterie di Posidonia Oceanica provoca infatti evidenti squilibri nella dinamica costiera, con un graduale declino degli stock ittici di specie pregiate per la piccola pesca.Le attività del progetto mirano a trasferire un modello di recupero, già applicato lungo le coste italiane, per garantire l'inversione dei processi di impoverimento che attualmente interessano fortemente le coste tunisine. Gli elementi innovativi risiedono nell'uso di materiali biopolimerici brevettati utilizzati nel reimpianto, nonché la progettazione e l'installazione di strutture protettive del sito di reimpianto, realizzate con materiali sostenibili ed eco-compatibili con l’ambiente marino, che svolgono anche la funzione di favorire il ripopolamento ittico. L'intervento contribuisce nella lotta al cambiamento climatico attraverso I beneficiari degli interventi saranno le comunità locali dei territori interessati.

 

KEYWORDS

Ambiente mediterraneo, Posidonia Oceanica, reimpianto, protezione costiera, materiali sostenibili

Website:

https://www.miarem.eu/

Data inizio: 29/10/2021 Data fine: 28/10/2023

 

Map4Accessibility

Responsabile DICAr: Daniele La Rosa  
Bando/Ente finanziatore: Bando/Ente finanziatore: European Commission - ERASMUS+ - Cooperation partnerships in higher education (KA220)
Università/Aziende partner: Università degli Studi della Tuscia (ITaly), Università degli Studi di Catania (Italy), Association de Recherche et de Formation sur l'Insertion en Europe Belgium (Belgium), South-West University Neofit Rilski (Bulgaria), ESCP Business School, Campus Berlin (Germany), Associação Salvador (Portugal), Evroproject OOD (Bulgaria)

Abstract: Map4Accessibility develops a pan-European accessibility mapping app to provides information on the accessibility of public spaces across 4 European cities. The project employs service-learning to engage higher education students and other stakeholders in its community mapping practices. By combining community engagement and academic coursework, preparation and reflection both students and other stakeholders will learn through active engagement and work on a community-identified concern.Map4Accessibility gathers 7 partners from 5 different EU Member States (Italy, Germany, Bulgaria, Portugal and Belgium), with complementary profiles allowing them to have the ideal competence-based mix to design and implement a truly impactful collaborative project. DICAR is in charge of the developing of the urban walks, planning scenarios for improved accessibility and final scientific book.

Website:
https://map4accessibility.eu/
Facebook:
https://www.facebook.com/groups/urbangreenblue
Data inizio: 01/12/2021 Data fine: 31/11/2024

 

ARTEST - Enhancing Education Programs in Arts and Humanities via EU STEM Methods and Technologies
Responsabile DICAr: Cettina Santagati
Bando/Ente finanziatore: Erasmus Plus - KA2 Capacity Building in the field of Higher Education
Università/Aziende partner: University of Cologne (Coordinator) (Germany); Cyprus University of Technology (Cyprus); University of Catania (Italy); University of the Peloponnese (Greece); Perm State University (Russia); Russian State University for the Humanities (Russia); Immanuel Kant Baltic Federal University (Russia); Tuvan State University (Russia); Mongolian University of Science & Technology (Mongolia); National University of Mongolia (Mongolia); The University of the Humanities (Mongolia); International Hellenic University (Greece)
Abstract: Il progetto coinvolge le università dell'Europa e dell'Asia (Russia e Mongolia) con l’obiettivo di  sviluppare un programma di studio in Digital Humanities per i Beni Culturali. Il progetto risponde alla crescente domanda di professionisti altamente qualificati nel campo del patrimonio culturale che siano in grado di affrontare le sfide dell'Era Digitale. Il progetto persegue i seguenti obiettivi: sviluppo di una metodologia didattica innovativa basata sui metodi di ricerca delle scienze umane, digital humanities, STEM; formazione del personale docente con nuove competenze nell’ambito digitale; sviluppo e lancio di un nuovo corso di studi con opportunità di scambio internazionale per gli studenti; la creazione di un Digital Lab, una piattaforma digitale dove studenti, docenti e ricercatori da tutto il mondo possono collaborare su specifici progetti volti alla preservazione, valorizzazione e disseminazione del patrimonio storico – artistico.
Data inizio: 15/01/2021 Data fine: 14/01/2024

 

CALYPSO SOUTH
Responsabile DICAr: Rosario Sinatra
Bando/Ente finanziatore: Regione Siciliana – P.O. INTERREG V-A Italia-Malta 2014-2020
Università/Aziende partner: Università di Malta; Università di Palermo; CNR;  ARPA Sicilia; Transport Malta; Civil protection Department Malta; IAS Istituto per lo studio degli impatti Antropici e sostenibilità in ambiente Marino
Abstract: Il progetto affronta la sfida comune della sicurezza nel trasporto marittimo, della salvaguardia delle vite umane in mare e della tutela delle risorse marino-costiere. Il progresso tecnologico ed i risultati della ricerca scientifica vengono messi al servizio della risposta umanitaria nelle situazioni di emergenza, in maniera congiunta, al fine di ridurre i rischi connessi ai flussi migratori ed al trasporto marittimo.
CALYPSO SOUTH trae vantaggio dagli sviluppi dei precedenti CALYPSO e CALYPSO FOLLOW ON con i seguenti obiettivi generali: (1) estendere la copertura della rete HF verso la parte occidentale del canale siculo-maltese ed a sud dell’arcipelago maltese; (2) implementare strumenti di monitoraggio e previsione;
fornire servizi orientati a supporto delle autorità competenti nelle operazioni di sicurezza marittima. La disponibilità di tali strumenti innovativi consente agli enti preposti di ridurre i tempi d’intervento limitando le aree di ricerca. Gli output principali includono l’installazione di stazioni meteo per l’implementazione di applicazioni integrate di sicurezza portuale, e l’ampliamento della rete HF per l’incremento della copertura in aree strategiche, nonché la qualità dei dati distribuiti tramite applicazioni orientate. Ne beneficiano gli attori coinvolti nella catena di soccorso internazionale, inclusi: Armed Forces of Malta, Transport Malta, i due dipartimenti di Protezione Civile, la Guardia Costiera Italiana e la Marina Militare Italiana, grazie all’ottimizzazione delle operazioni di sicurezza della navigazione e salvaguardia del mare. L’approccio sinergico delle azioni progettuali è finalizzato alla consolidamento della cooperazione transnazionale, data la caratteristica transfrontaliera della problematica. Osservazioni e modelli indicano, infatti, che la variabilità di correnti superficiali e vento è tale che un pericolo innescato in una delle acque territoriali potrebbe interessarne le altre; la sicurezza in mare, inoltre, coinvolge largamente le acque internazionali il cui monitoraggio richiede l’installazione di stazioni HF su entrambe le coste nazionali. Il progetto costituisce un ulteriore elemento verso la costituzione di una autostrada dell’informazione in mare innovativa per il supporto nell’area delle autorità competenti.
Data inizio: 1/03/2018 Data fine: 31/08/2020

 

Climate Change Management through Mitigation and Adaptation – ADAPTM 
Responsabile DICAr: Francesco Martinico
Bando/Ente finanziatore: ERASMUS+ Action KA2- Capacity Building in the Field of Higher Education
Università/Aziende partner: University of Catania – Italy (Lead Partner), the Programme Partners of University of Klaipéda (Lithuania), Euro-Mediterranean University (Portroz, Slovenia), National Observatory Athens (Greece) and the Project Partners of Alexandria University (Alexandria, Egypt), Arab Academy for Science and Technology and Maritime Transport (Alexandria, Egypt), Suez Canal University (Ismailia, Egypt) and South Valley University (Qena, Egypt).
Abstract: Climate Change Management through Adaptation and Mitigation (AdapTM) is a three year project (2017-2020, extended to July 2021 due to the Covid-19 pandemic) funded and financed by about 771.000 euro by the Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) of the European Commission, in the framework of the Erasmus + Programme (Action KA2 - Capacity building in the field of Higher Education), Agreement number 2017-2965/001-001, Project reference number 585917-EPP-1-2017-1-IT-EPPKA2-CBHE-JP.
The network of Partners included eight Higher Education Institutions from five different countries. The University of Catania acted as coordinator and leading partner of the Project, offering its contribution in the general management of the project, the scientific support for the development of customised curricula, the setting up of updated contents of the new courses for MSc, along with the organization of seminars and workshops for presentation of the curricula and the organization of local dissemination events, the development of didactic material and the organization of activities and lectures for an e-learning platform. The AdapTM Project aimed to continue the reform of the Higher Education system in the field of Environmental Sciences and to improve the quality and efficiency of educational process in Egypt according to the requirements of Bologna Declaration (1999) and Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training (ET 2020). 
The main achievements of the Project was to ensure the design and implementation of an interdisciplinary Master Degree Study Programme in the field of climate change, in order to support Egyptian Universities with the integration of emerging technologies in climate change management in a competence-based education system, hence advancing higher education according to the European standards for quality of education. The eight partners worked on designing, accrediting the Master Degree ‘Smart Environment and Climate Change Management (SECCM)’ focused on Physical and Environmental Sciences and fully compliant with ET2020 and the Bologna Declaration. The SECCM was finally delivered and attended by almost a hundred students at the four Egyptian Universities with a supplementary accreditation of Double Degree agreements between EG Universities and the University of Catania. Among the other project achievements, a Collaboration Platform (CP) for learning and academic environment was designed, implemented and used for teaching activities of the SECCM. The CP tools were used by different target groups (students, professors, administrative staff, project members, guests) and allowed courses development, management and collaboration (thanks to e-learning modules). A Textbook and other teaching materials on SECCM disciplines, a Final Book on the Climate Change Management topics and other original peer-reviewed scientific papers on International Journals were finally published during the lifetime of the AdapTM contributing to the scientific debate about Climate Change Management in Mediterranean Countries. 
The AdapTM Project contributed on the process of reform of HEI governance relies on the Accreditation of a Master Degree Course by the Egyptian Ministry of University and, subsequently, by the four Egyptian HEI. This constituted a further positive example of a desirable transition toward the Bologna Process and European standards of HE quality, that will increase exchange of students, teachers and administrative staff. Furthermore, the establishment of SECCM Master Degree Programme represented a relevant and highly innovation of the Egyptian HEI offer in timely topics such as Climate Change Management, paving the way to other new Courses on sustainable development that are required in a fast changing and vulnerable socio-ecological systems, such as the ones of Egypt.
AdapTM page: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/585917-EPP-1-2017-1-IT-EPPKA2-CBHE-JP
AdapTM website: http://www.adaptm.eu
AdapTM Facebook page: https://www.facebook.com/adaptmprojectAdapTM
Data inizio: 15/10/2017 Data fine: 14/07/2021

 

DEMAND - Decision-making for Emerging MANufacturing and Distribution
Responsabile DICAr: Salvatore Cannella
Bando/Ente finanziatore: Ayudas a los agentes públicos del Sistema Andaluz del Conocimiento, para la realización de proyectos de I+D+i /  Comunità Autonoma dell’Andalusia, Spagna
Partners: Universidad de Sevilla, (responsabile), Universidade de Lisboa, Panalpina Research Centre, Universidad de Oviedo, Schneider Electric, Heineken.
Abstract: The manufacture of products and their distribution to the final customer are being the subject of disruptive changes on the last years, giving rise to radically new scenarios for production and logistics. These changes are related, among others, to different factors such as 1) the advances in new manufacturing technologies (including additive manufacturing, nano-manufacturing, …), 2) the massive application of TIC, automation and AI to production & logistics, 3) the ever growing power of customers staying as the centre of the operations, and 4) the reinforcement of environmental awareness and subsequent legislation leading to the concept of circular economy. It is foreseeable that these scenarios would be characterised by the joint production-distribution of extremely customised, integrated product-services, which will take place in a production-distribution ecosystem where highly-digitalised companies would dynamically share their resources, possible using the remanufacture of previous product-services. In order to adequately manage operations in these scenarios, it is necessary to characterise and analyse these scenarios from a decisional (i.e. operations) viewpoint, as well as to develop methods and solution procedures for the decision problems identified in the analysis. The objective of the DEMAND project is to develop advanced techniques to support operations in manufacturing and distribution in the new scenarios mentioned above.
Data inizio: prevista nel 2020 Data fine: durata 24 mesi
 
EFECTOS - Escenarios de Fabricación Emergentes: CaracTerización, Optimización y Simulación
Responsabile DICAr: Salvatore Cannella
Bando/Ente finanziatore: Proyectos I+D+i FEDER Andalucía 2014-2020 /  Comunità Autonoma dell’Andalusia, Spagna.
Partners: Universidad de Sevilla, Spagna (responsabile), Universidade de Lisboa, Panalpina Research Centre, Universidad de Oviedo, FernUniversität Hagen, Coca-Cola Iberian Partners, Grupo CIAT.
Abstract: L'obiettivo di EFECTOS (Escenarios de Fabricación Emergentes: CaracTerización, Optimización y Simulación) è lo sviluppo di tecniche avanzate di supporto alla decisione in scenari manifatturieri emergenti (es: industrial symbiosis 4.0, closed-loop supply chain, etc.).Tra le attività di ricerca previste si annoverano (1) la caratterizzazione degli scenari manifatturieri emergenti, (2) l'analisi della letteratura e dei casi industriali, (3) lo sviluppo di una piattaforma di simulazione per il test degli scenari individuati e infine (4) lo sviluppo di modelli e procedure per risoluzione dei problemi decisionali strategiche in detti scenari.
Data inizio: prevista nel 2020 Data fine: durata 24 mesi
 
EuroS@P project 
European Road Safety Partnership 
Responsabile DICAr:
 Salvatore Cafiso
Bando/Ente finanziatore: ERASMUS+ - Capacity Building in the Field of Higher Education
Università/Aziende partner: Gdansk University of Technology (capofila) (Poland), Bauhaus-Univesitaet Weinar (Germany), Sveuciliste U Zagrebu (Croatia), European Institute of Road Assessment (Belgium)
Abstract: Road safety (RS) is one of the major challenges of the modern world. The situation in Europe indicates very clearly that there has been no significant improvement in road safety in recent years. The road infrastructure safety management system (RISM) has been implemented and developed as part of comprehensive efforts to improve RS. The first EU Directive2008/96/EC stipulated mandatory coverage of only the TEN-T network. The new Directive 2019/1936/EC (Directive) covers all national roads and all other roads the construction or reconstruction of which will be financed or co-financed by the EU. The effectiveness of implementing the Directive relies primarily on preparing dedicated safety management staff. These specialists must be highly competent in both theoretical and practical aspects of road safety. Due to large gaps in technical university curricula in the RS area, future staff of road authorities will not be fully prepared for challenges that are imposed by the Directive. The main objective of the EuroS@P project is to promote the best educational solutions in the RISM area, with increase of awareness and knowledge of RS, by: 1)Developing an e-learning platform with access to project products, 2)The development of teaching and training materials dedicated to conducting classes at universities and training courses for RISM staff, 3)Raising competences and skills in RISM, by changing curricula at universities and equipping students and staff with didactic materials based on innovative RISM methods and tools, 4)Creating the foundations for Road Safety Professional Certification (RSP), 5)The development of a lasting relationship and the continuation of active international cooperation between project partners with the possibility of its extension to other institutions.
Data inizio: 15/01/2020                                                                      Data fine: 15/07/2022

 

 

INFRO@D
European Digital Education in Road Infrastructure Management 

Responsabile DICAr: Salvatore Cafiso
Bando/Ente finanziatore: Strategic Partnerships of ERASMUS + program
Abstract: The COVID-19 pandemic has forced a departure from the current ways of functioning of societies in many aspects related to the economy, travel, work and education. This also applies to higher education. The necessity of distance learning is one of the ways to maintain social distance and protect our life and health. The preliminary assessment of the situation at universities in Poland and other European countries shows that the academic staff is not sufficiently prepared to conduct attractive and effective classes conducted in a remote format. The necessity to conduct remote classes by universities, both during studies and training courses, requires the development of a dedicated didactic and training process, taking into account the specific requirements of interdisciplinary engineering knowledge. Transferring this knowledge in remote education, due to its large scope, requires the use of many didactic tools: lectures, fieldwork, design, exercise, laboratory, independent work of students along with the assessment of the progress and knowledge of students. As part of the INFRO@D Project, a model product dedicated to distance learning at technical universities in the field of civil engineering and transport will be developed. This product will include comprehensive and innovative solutions, enabling the implementation of distance learning at the highest level. The developed methodology and teaching materials will be based on the road infrastructure management course, with particular emphasis on the elements of road infrastructure safety management. The method of preparing the methodology and teaching and training materials will enable their implementation for any thematic scope in the area of civil engineering and transport. The project provides for the construction of a digital education methodology in the field of teaching at universities and training for engineering staff. Preparation of a remote education course in road infrastructure safety management will enable the use and verification of the best solutions of teaching methodology in this mode from Austria, Poland, Slovakia, Hungary and Italy. The INFRO@D project will raise the level of teaching and training, using innovative digital teaching materials for distance learning, which can be used by other universities dealing with this subject. The main goal of the INFRO@D project is to increase the competences and skills of distance learning in a model solution in the field of road infrastructure safety management. To achieve this goal, actions should be taken to promote the best solutions in the field of digital education (remote - carried out ad hoc during a pandemic and e-learning courses, which may become a permanent element of the didactic process in the future)
Data inizio: 01/03/2021                                                                        Data fine: 28/02/2023

 

 

INLAND 
Responsabile DICAr: Daniele La Rosa
Nome progetto: INLAND 
Bando/Ente finanziatore: German Ministery of Education
Università/Aziende partner: 1-Czechia, University of Ostrava; 2-Hungary, HBMO; 3-Italy, University of Catania; 4-Poland, Central Mining Institute, Katowice; 5-Poland, ARMSA, Mazovia; 6-Romania, University of Bucharest; 7-Slovakia, Slovenska Akademia Vied; 8-Slovenia, Slovenian Forestry Institute, Department of Forest Ecology; 9-Slovenia, BSC, Business support Centre, Ltd., Kranj;10-Spain, University Santiago de Compostela; 11 Germany,  Halle University
Abstract: The aim of these funding regulations is therefore to make use of joint research and innovation projects to improve the integration of the Central, Eastern and South Eastern European countries in particular. Against this backdrop, we will fund cooperation between German institutions and partners in the target countries aimed at drafting joint proposals within the framework of Horizon 2020, the European Framework Programme for Research and Innovation, and other European programmes that are relevant to research. As far as possible, partner countries should draw on their own funds to support research collaboration, including funding obtained from the European Structural Funds. When establishing project consortia the aim should be to cover as much of the value chain as possible and to involve companies, notably SMEs, in promoting the transfer of technology and innovation. 
Data inizio: 1/05/2019 Data fine: 31/12/2020
 

 

 
MEDIWARN
Responsabile DICAr: Rosario Sinatra
Bando/Ente finanziatore: Regione Siciliana – P.O. INTERREG V-A Italia-Malta 2014-2020
Università/Aziende partner: Università di Malta; A.O.U. Policlinico “Vittorio Emanuele” di Catania
Abstract: MEDIWARN affronta il problema del ritardo di intervento medico precoce nei pazienti critici che, in assenza di monitoraggio e misurazione in tempo reale dei parametri fisiologici, possono incorrere nel progressivo deterioramento clinico. L’obiettivo generale del progetto è quello di supportare il personale medico-infermieristico durante le fasi di monitoraggio dei pazienti ricoverati nei reparti di cura, con l’utilizzo di strumenti innovativi, determinando un notevole miglioramento del comfort dei pazienti durante il ricovero e un potenziamento del servizio sanitario a favore dei cittadini. L’obiettivo, al contempo, si propone di promuovere la diffusione delle tecnologie elettromedicali nella società. Il progetto propone un sistema tecnologicamente all’avanguardia in grado di fornire elevati standard assistenziali ai pazienti ricoverati. Sarà realizzato un biosensore virtuale che consente di acquisire, in tempo reale, i parametri vitali dei pazienti tramite l’utilizzo di un sistema sensoriale periferico. Esso fornirà elementi interpretativi sullo stato clinico dei pazienti e sulla sua evoluzione prima che il deterioramento delle funzioni vitali faccia scattare l’allertamento secondo i criteri EWS (Early Warning Score, metodo fino ad oggi utilizzato dagli operatori sanitari). In questo modo, a differenza dell’EWS, il personale sanitario sarà tempestivamente informato sulle condizioni cliniche di ogni paziente poiché il computer assegnato al reparto, munito di intelligenza artificiale, fornirà un quadro dell’evoluzione dello stato clinico del paziente. Tali informazioni saranno inviate anche ai supporti mobili (tablet) in possesso del personale medico.
Data inizio: 30/05/2018 Data fine: 29/11/2020

 

NEWS - Nearshore hazard monitoring and Early WarningSystem
Responsabile DICAr: Enrico Foti
Bando/Ente finanziatore: Programma di Cooperazione – “Interreg V-A Italia-Malta” - Avviso pubblico 1/2016
Partners: Università degli Studi Kore di Enna, University of Malta, Libero Consorzio Comunale di Ragusa
Abstract: Il Progetto NEWS “Nearshore hazard monitoring and Early Warning System” ha come obiettivo lo sviluppo di un sistema integrato di monitoraggio ed early warning, nonché di adattamento ai rischi provenienti dal mare, con la finalità di segnalare alla popolazione con adeguato anticipo la possibilità di inondazioni, erosioni di litorali sabbiosi e crollo di falesie, nonché di permettere l’attivazione di misure di salvaguardia per evitare danni alle persone e cose.
Data inizio: 1/03/2018 Data fine: 28/02/2021
 
SimetoRES - Urban adaptation and community learning for a resilient Simeto Valley LIFE 
Responsabile DICAr: Antonino Cancelliere
Bando/Ente finanziatore: Agenzia esecutiva per le piccole e medie imprese (EASME) della Comunità Europea, linea di finanziamento LIFE
Partners: Comuni di Paternò (coordinatore), Ragalna e S.M. di Licodia (CT)
Abstract: I cambiamenti climatici in atto comportano un aumento delle temperature e una modifica dei regimi pluviometrici, con conseguente aggravamento delle condizioni meteorologiche estreme. Oltre all’aumentata frequenza di intense ondate di calore, da un lato si verificano sempre più frequentemente piene e alluvioni (comunemente percepite come “troppa acqua”), dall’altro si osservano fenomeni di siccità, specialmente in contesti rurali (comunemente percepiti come “troppa poca acqua”). I fattori che determinano i cambiamenti climatici possono essere mitigati (riduzione delle emissioni di gas serra) ma al contempo, è necessario prevedere forme di adattamento ad essi. In questa seconda prospettiva, assume centralità il concetto di resilienza, espressione che descrive la capacità di un sistema a mutare senza perdere le proprie caratteristiche costitutive intrinseche. Adattamento e resilienza riguardano sia la sfera fisica che culturale. Il programma di finanziamento EU Life prevede delle misure specifiche in merito all’adattamento ai cambiamenti climatici, con particolare riferimento sia alla sfera fisica che a quella culturale. L’obiettivo generale è promuovere la realizzazione di interventi in ambito urbano che mirino all’attuazione del principio di invarianza idraulica, ovvero consentire al ciclo dell’acqua di compiersi senza eccessive disfunzioni dovute alle opere antropiche, tra cui l’aumento dell’impermeabilizzazione del suolo, e la cementificazione incontrollata dei naturali percorsi di deflusso delle acque. Il principio di invarianza idraulica sarà perseguito attraverso la realizzazione di infrastrutture verdi che presentano caratteristiche di elevata permeabilità, e che quindi favoriscono l’infiltrazione nel sottosuolo delle acque meteoriche, anziché il loro ruscellamento in superficie. Al contempo, sarà dato rilievo alla valenza socio-educativa di tali interventi. Essi, infatti, oltre a essere concentrati in aree strategiche in termini di organizzazione fisica e funzionale dello spazio, sono pensati per essere ampiamente fruiti da una molteplicità di attori sociali (bambini e loro famiglie, poiché alcuni interventi riguardano le scuole; comitati di quartiere volti all’integrazione urbana, poiché altri interventi riguardano nascenti complessi di edilizia residenziale pubblica; la cittadinanza tutta, poiché altri ancora sono dislocati in attrezzature pubbliche lineari e centri di aggregazione come strade, piazze e parchi). Le caratteristiche e i benefici degli interventi realizzati saranno oggetto di momenti di apprendimento collettivo all’interno di tali contesti, al fine di sensibilizzare le generazioni attuali e future all’adattamento ai cambiamenti climatici. Il progetto ha quindi come obiettivo di medio e lungo periodo la promozione dell’adattamento, della resilienza e dell’invarianza idraulica come concetti chiave non solo dei criteri di progettazione e realizzazione delle infrastrutture, ma anche del vissuto quotidiano. Il contesto di riferimento, costituito da tre comuni che presentano una continuità storica, geografica e paesaggistica all’interno della Valle del Simeto, Paternò, Ragalna e Santa Maria di Licodia, è strategico. I tre comuni hanno aderito assieme alle municipalità di Motta Sant’Anastasia, Belpasso, Biancavilla, Adrano, Centuripe, Troina, e Regalbuto, all’Università di Catania e al Presidio Partecipativo del Patto di Fiume Simeto, al Patto di Fiume Simeto nel maggio del 2015. Il patto ha avuto durata triennale, e quindi richiede un rinnovo della Convenzione Quadro. Sin dalla sua istituzione, il Patto lavora per approfondire temi connessi con lo sviluppo locale e con la pianificazione e progettazione ambientale ed ecologica; tra essi, la questione dell’invarianza idraulica è una questione cruciale. I tre Comuni rappresentano quindi un primo nucleo di sperimentazione pratica che si auspica possa essere replicato nei comuni limitrofi che ne condividono principi e obiettivi di azione.
Data inizio: 15/06/2018 Data fine: 15/12/2021

 

URGENT - Urban Resilience and Adaptation for India and Mongolia: curricula, capacity, ICT and stakeholder collaboration to support green & blue infrastructure and nature-based solutions

 

 

 

 

 

 

Responsabile DICAr: Daniele La Rosa

Bando/Ente finanziatore: European Commission - ERASMUS+ - Capacity Building in the Field of Higher Education (KA2)

Partners: UNIVERSITAET BREMEN (Germany), UNIVERSITA’ DEGLI STUDI DI CATANIA, Estonian University of Life Sciences (Estonia),  Martin-Luther-University Halle-Wittenberg (Germany), National University of Mongolia (Mongolia), Khovd University (Mongolia), Mongolian University of Life Science (Mongolia), Urban Planning and Design Institute of Ulaanbaatar (Mongolia), National Garden Park of Ulaanbaatar (Mongolia), Jawaharlal Nehru University (India), Nirma University  (India), Pondicherry University (India),  Sher-e-Kashmir University of Agricultural Sciences & Technology of Kashmir (India), National Institute of Urban Affairs (India), Gujarat International Finance Tec-City (India).

Abstract: URGENT is Capacity Building project aims to promote green & blue infrastructure and nature-based solutions for resilient, climate-friendly and liveable cities in India & Mongolia (partner countries – PCs) through ICT-enhanced tertiary education linked to labour markets & wider stakeholder circles.
The project updates and revises BSc, MSc & PhD programs in Partner Countries Higher Education Institutions to make them end-user-oriented & policy-relevant, develop new modules addressing green & blue infrastructure and nature-based solutions-related hotspots, that can be used interchangeably in tertiary & Life Long Learning  education.
All the project is based on a shared URGENT Collaborative Learning Platform & online training services for the qualitative improvement of the education process & academic workflow support among universities & stakeholders across the Partner Countries & EU Partners.

 

Website:
http://www.urgent-project.net/en/php/index.php
Facebook:
https://www.facebook.com/groups/urbangreenblue

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
Data inizio: 15/01/2021 Data fine: 14/01/2024