TECNICA URBANISTICA E LABORATORIO DI TECNICA URBANISTICA
Module TECNICA URBANISTICA

Academic Year 2024/2025 - Teacher: Filippo GRAVAGNO

Expected Learning Outcomes

To acquire skills in order to build knowledge and tools for urban planning and design.

Course Structure

  • Basic Principles of Planning Epistemology
  • Basic Principles of Urban Morphologly
  • Basic Principles of Environmental Planning
  • Basic Principles of Urban economy
  • Basic Principles of Urbab Design

Required Prerequisites

Required: PIANIFICAZIONE URBANISTICA E TERRITORIALE E LABORATORIO DI SISTEMI INFORMATIVI GEOGRAFICI PER LA PIANIFICAZIONE Recommended: DIRITTO URBANISTICO Geografia e Sociologia Urbana Economia ed Estimo Ambientale.

Attendance of Lessons

Necessary. If necessary, due to Covid-19, lessons could be online and other changes in the organization may occur.

Textbook Information

Bettini, V. Papa R., Cioni I. (2006). Ecologia Urbana. L'Uomo e la Città. UTET.
Beierle, T. C., & Cayford, J. (2002). Democracy in practice: Public participation in environmental decisions. Resources for the Future.
Bobbio, L. (1996). La democrazia non abita a Gordio. Studio sui processi decisionali politico. Franco Angeli. [DICAR GE457]
Campos Venuti, G. (1988). La terza generazione dell’urbanistica, Franco Angeli [DICAR GC339]
Campos Venuti, G. & Oliva, F. (a cura di) (1993). Cinquant'anni di urbanistica in Italia: 1942-1992. Laterza. [DICAR GB355]
Crosta, P. L. (1998). Politiche. Quale conoscenza per l'azione territoriale. Franco Angeli. [DICAR GE561]
Crosta, P. L. (2010). Pratiche. Il territorio «è l'uso che se ne fa». Franco Angeli.
Choay, F. (1973). La città. Utopie e realtà, Einaudi, Torino. [Dicar GB55]
Fischer, F. (2009). Democracy and expertise: Reorienting policy inquiry. Oxford University Press.
Gabellini, P. (2003). Tecniche urbanistiche. Carocci. [DICAR GE587]
Galimberti, U.(2002). Psiche e techne: l'uomo nell'età della tecnica. Feltrinelli Editore. Karrer, F., & Arnofi, S. (Eds.). (2003). Lo Spazio europeo tra pianificazione e governance: gli impatti territoriali e culturali delle politiche UE. Alinea Editrice [DICAR GE593]
Malović, S. (2005). Gli effetti della globalizzazione
Mumford, L. (1977). La città nella storia. Bompiani. [DICAR GB15]
Pompei, S. (1995). Perequazione, dalla teoria alla pratica. Urbanistica Informazioni, (142), 5-6.
Rifkin, J. (2000). Entropia, Baldini e Castoldi, Milano.
Saija, L. (2014) Writing about engaged scholarship: Misunderstandings and the neanng of "quality" in action research publications. Taylor & Francis [http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14649357.2014.904922]
Sanoff, H. (2000). Community participation methods in design and planning. John Wiley & Sons.
Secchi, B. (2002). Prima lezione di urbanistica. Laterza. [Dicar GA269]
Severino, E. (2010). Il destino della tecnica. Bur. [Scienze Giuridiche XIC004047]
Sugrue T.J. (2011). The Origins of the Urban Crisis: race and Inequality in Postwar Detroit. Princeton University Press.
Tiezzi, E. (1992). Tempi storici, tempi biologici. Garzanti.
Viganò, P. (1999). La città elementare. Skira [DICAR GA 262]

Course Planning

 SubjectsText References
1Primo blocco: Introduzione Galimberti, U.(2002). Psiche e techne: l'uomo nell'età della tecnica. Feltrinelli Editore.
2Secondo Blocco: Morfologia UrbanaViganò, P. (1999). La città elementare. Skira [DICAR GA 262]
3Terzo blocco: Ambiente Urbano Tiezzi, E. (1992). Tempi storici, tempi biologici. Garzanti.
4Quarto blocco: Economia della trasformazione urbana Pompei, S. (1995). Perequazione, dalla teoria alla pratica. Urbanistica Informazioni, (142), 5-6.
5Quinto blocco: Disagio urbano e progetto urbano integratoBeierle, T. C., & Cayford, J. (2002). Democracy in practice: Public participation in environmental decisions. Resources for the Future.; Karrer, F., & Arnofi, S. (Eds.). (2003). Lo Spazio europeo tra pianificazione e governance: gli impatti territoriali e

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

The exam is integrated between theory and lab. TU: 70% Laboratory: 30% TU's evaluation will be assessed as it follows. 30%: exercises related with planning standards and dimensions of PUG, 70%: theory discussion